Consumul de oua – benefic sau nu pentru organism ?

Bruschete cu rosii si usturoi
Bruschete cu rosii si usturoi
02/10/2018
Piperul negru
Piperul negru si beneficiile sale
03/10/2018

Consumul de oua – benefic sau nu pentru organism ?

Consumul de oua

Consumul de oua, parile sunt impartite. Este clar ca opiniile sunt si pro si contra. Totusi, e bine sa ne informam din mai multe surse atunci cand vrem sa facem un pic de „cercetare”.

Inceputurile consumului de oua.

Haideti sa vedem de cand au inceput oamenii sa consume aceste oua. Un pic de istorie ne ajuta tot timpul sa vedem lucrurile mai in ansamblu. Sa nu ma intrebati acum ce a fost prima oara: oul sau gaina, nu stiu sa va raspund :)) Cert este ca ouale de pasari au inceput sa fie consumate de catre oameni tocmai din epoca preistorica. Gaina a fost „scoasa” din jungla si domesticita din partea de Sud-Est a Asiei si din India, inainte de anul 7500 i.Hr. Gainile au fost aduse in Egipt in 1500 i.Hr. In Grecia, gainile au ajuns aproximativ in anul 800 i.Hr.

In Imperiul Roman, ouale erau conservate prin diferite metode iar mesele incepeau adesea cu o mancare pe baza de oua. Practic, consumul de oua era ceva obisnuit la romani.

Cuvantul maioneza deriva din cuvantul frantuzesc „moyeu”. Acest termen se referea la centrul oului, practic la galbenus. In anul 1911 a fost inventat cofrajul de oua. Aceasta inventie ii apartine lui Joseph Coyle din Smithers (S.U.A.). Joseph a inventat cofrajul pentru a rezolva o disputa destul de aprinsa dintre un fiermer din Statele Unite care trimitea ouale catre bucataria unui hotel iar multe dintre acestea nu mai ajungeau intregi.
Ouale sunt des folosite in prepararea diferitelor mancaruri. Cele mai folosite sunt ouale de gaina. Ouale de rata, gasca, sau prepelita sunt folosite mai rar, fiind totodata si mai scumpe. Cele mai mari oua sunt cele de strut. Aceste oua cantaresc in medie in jur de 1,4 kg, cam de 18 – 20 de ori mai mult decat ouale obisnuite de gaina.

Consumul de oua si beneficiile lui

Ouale de pescarus sunt considerate delicatese in anumite zone din lume (Marea Britanie, zona Scandinava).
In anul 2013, la nivel mondial, s-au produs peste 68 milioane tone de oua de gaina, din care China a produs peste 35%. Intre timp, consumul de oua a crescut si mai mult.

Ouale sunt pline de nutrienti. Practic, ouale sunt alimentele printre cele mai hranitoare. Un ou intreg contine atat de multi nutrienti incat poate transforma o banala celula intr-un pui de gaina! Iata ce contine un singur ou de gaina fiert:

  • Vitamina A (protejeaza pielea, sistemul nervos si cel osos. Ajuta si la vedere)
  • Folat (face parte din complexul de vitamine B. Ajuta la procesul de sinteza a ADN-ului, produce celule rosii, are rol de detoxifiere, etc.)
  • Vitamina B5 (descompune grasimile si carbohidratii din organism, grabeste vindecarea ranilor, reduce depresia si anxietatea)
  • Vitamina B12 (impiedica acumularea de grasimi in ficat, stimuleaza pofta de mancare, creste performantele psihice si fizice)
  • Vitamina B2 (regleaza respiratia celulara in procesul de fixare a fierului in hemoglobina)
  • Fosfor (stabilizeaza pulsul, ajuta la functionarea normala a rinichilor si intareste dintii si oasele)
  • Selenium (incetineste procesul de imbatranire, ajuta organismul sa lupte mai bine impotriva bolilor de inima si a cancerului)

De asemenea, ouale mai contin si vitamina D, E, K, B6, Calciu, Zinc dar si Omega3. Practic, ouale contin cate putin din fiecare.

Ouale sunt bogate in colesterol,

dar, atentie, vorbim de colesterolul „bun” (HDL). Cand consumam colesterolul din oua, practic, fortam ficatul sa produca o cantitate mult mai mica de colesterol. Pe de alta parte, ouale transforma colesterolul „rau” (LDL) din particule mici in particule mai mari, scazand astfel riscul aparitiei bolilor de inima.
Un alt nutrient important ce il gasim in oua este colina. Acest nutrient are rolul de a transporta si sintetiza mai usor lipidele si influenteaza pozitiv dezvoltarea creierului si a memoriei. Pentru ca ouale contin luteina si zeaxantina (antioxidanti ce se gasesc in retina) ajuta la reducerea riscului de aparitie a cataractei.

Consumul de oua trebuie sa fie unul moderat

Cu alte cuvinte, e clar ca e bine sa consumam oua. Atentie, ca la orice aliment, consumul de oua trebuie sa fie unul moderat. Un alt sfat este acela de a manca oua preparate (in special fierte) datorita eliminarii riscului de salmonella. Ouale rezista daca sunt tinute in frigider, la rece, maxim 3 saptamani. Daca nu le tineti la rece e bine sa nu le mai consumati daca a trecut deja mai mult de o spatamana. In cazul in care nu stiti daca un ou este proaspat sau nu, il puteti scufunda in apa. Daca se ridica la suprafata inseamna ca nu prea mai e proaspat, deci e bine sa nu-l mai consumati.

Foto: Sebastian Radu